książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria biografie i wspomnienia
Okres historyczny przekrojowe
Wyspiański

Nakład wyczerpany!

Wyspiański

Godyń D. (red.), Laskowska M. (red.) Muzeum Narodowe w Krakowie
Rok wydania: 2019
ISBN: 978-83-7581-312-8

Oprawa: miękka
Ilość stron: 453
Wymiary: 250 x 305

Dostępność: Niedostępna

72.50 zł


Muzeum Narodowe w Krakowie posiada największą na świecie i najcenniejszą kolekcję dzieł Stanisława Wyspiańskiego, liczącą około 1000 obiektów. Ostatnie wystawy prezentujące jedynie jej część miały miejsce w 2000 i 2007 roku w Gmachu Głównym oraz w Kamienicy Szołayskich.

Przypadająca 28 listopada 2017 roku 110. rocznica śmierci Stanisława Wyspiańskiego stwarza znakomitą okazję do ponownego przypomnienia jego twórczości. Na wystawie "Wyspiański" zaprezentowano blisko 500 wybranych dzieł Artysty, wśród nich: obrazy olejne, pastele, akwarele, przepróchy, rysunki, ryciny, rzeźby oraz wyroby rzemiosła artystycznego wykonane według jego projektu.

Układ katalogu stanowi odbicie scenariusza wystawy. Zbudowany z siedmiu części, odpowiadających kolejnym salom ekspozycyjnym, poprzedzony został kalendarium zestawionym przez Katarzynę Mrugałę i Filipa Skowrona z Działu Edukacji MNK. Każda z części katalogu została poprzedzona esejami charakteryzującymi poszczególne aspekty aktywności twórczej Stanisława Wyspiańskiego, stanowiąc zarazem rozbudowany komentarz dla zwiedzających. Tekstom towarzyszy wybór cytatów z dramatów i listów Wyspiańskiego, dokonany przez Profesor Ewę Miodońską-Brookes.

Katalog wzbogacają dwa dodatkowe teksty. W pierwszym zaprezentowano wyniki badań naukowych i konserwatorskich kartonów witrażowych Wyspiańskiego, zrealizowanych przez zespół Laboratorium Badań i Analiz Nieniszczących MNK – Joannę Sobczyk, Julia M. del Hoyo-Meléndeza oraz Pawła Świta. Wykonane w kruchej technice pastelowej obiekty, na delikatnym i wrażliwym podłożu papierowym, przebadano przy użyciu nowatorskich metod pomiaru mikrofedometrycznego „badanie w pionie – w miejscu ekspozycji – przez szkło”, a ich wyniki pozwoliły na podjęcie świadomych decyzji dotyczących zarządzania oświetleniem dla tej konkretnej kolekcji. Drugi tekst autora scenografii/aranżacji – Bartosza Haducha, został poświęcony wyzwaniu stworzenia nowej architektury wydobywającej wizje projektowe Wyspiańskiego, jednego z najwybitniejszych polskich twórców.



Recenzje

Brak recenzji tej pozycji

Wystaw swoją:

Nick
Recenzja

Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania