książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria biografie i wspomnienia
Okres historyczny przekrojowe
Moja walka Dziennik ppłk. pil. Jerzego Mieczysława Kranca (1909–1960)

Nakład wyczerpany!

Moja walka Dziennik ppłk. pil. Jerzego Mieczysława Kranca (1909–1960)

Kranc K. (red.), Zieliński J. (red.) GRETZA
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-64424-32-8

Oprawa: twarda
Ilość stron: 218
Wymiary: 185 x 255

Dostępność: Niedostępna

64.00 zł


Autor pamiętnika Jerzy Mieczysław Kranc urodził się 24 maja 1909 roku w Brzeżnie, pow. Konin. W 1927 roku ukończył Gimnazjum Koedukacyjne typu humanistycznego w Koninie i uzyskał świadectwo dojrzałości. Zdecydował się na służbę wojskową. W 1933 zdecydował się na przejście do lotnictwa.
1 marca 1935 roku jako porucznik z dyplomem obserwatora rozpoczął służbę w 2 Pułku Lotniczym w Krakowie. Po rocznej praktyce został przeniesiony do korpusu oficerów lotnictwa i objął stanowisko młodszego obserwatora, następnie obserwatora w 22 eskadrze liniowej krakowskiego pułku. We wrześniu 1937 roku został dowódcą pierwszego plutonu w 26 eskadrze towarzyszącej.

7 stycznia 1939 roku został oficerem taktycznym w 22 eskadrze liniowej. W maju 1939 roku był oficerem taktycznym dyonu, który podczas kampanii polskiej we wrześniu 1939 roku walczył jako II Dywizjon Bombowy Lekki (21 i 22 eskadra bombowa lekka). 5 września 1939 r. wykonał lot bojowy na bombardowanie niemieckie kolumny pancernej na drodze Ciechanów-Wyszogród. 17 września 1939 r. przekroczył granicę z Rumunią.
5 listopada 1939 r., na pokładzie statku „Patris" pod banderą maltańską opuścił Rumunię i dotarł na Maltę, a stamtąd na pokładzie liniowca „Franconia” do Marsylii we Francji. W Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Polskiego w Lyon-Bron był m.in. dowódcą eskadry mechaników. Po upadku Francji, na pokładzie angielskiego statku „Arandora Star” został ewakuowany do Wielkiej Brytanii.
3 lipca 1940 r. dotarł do Blackpool, gdzie w bazie lotniczej oczekiwał na przydział liniowy. 14 września 1940 r. otrzymał upragniony przydział do dywizjonu bombowego. W okresie od 5 stycznia do 8 lutego 1941 r. ukończył kurs strzelców pokładowych w West Freugh i powrócił do 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej”. W nocy z 2 na 3 maja 1941 r. wykonał swój pierwszy lot bojowy na bombardowanie Emden. Jako strzelec pokładowy wykonał 14 lotów bojowych, otrzymując 21 listopada 1941 r. Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari.
Kurs pilotażu ukończył 13 marca 1942 r. i powrócił do 304 dywizjonu już jako pilot. 7 lutego 1943 r. wykonał swój pierwszy lot operacyjny jako pilot, przeciwko niemieckim okrętom podwodnym na wschodnim Atlantyku. Ogółem wykonał 57 lotów bojowych w dwóch turach.
W okresie od 10 kwietnia do 27 grudnia 1944 r. był dowódcą 304 Dywizjonu Obrony Wybrzeża „Ziemi Śląskiej”. Po przekazaniu obowiązków dowódcy ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą (15 luty – 8 wrzesień 1945 r.) a następnie został oficerem łącznikowym w 2 Grupie na terenie okupowanych Niemiec. 20 października 1947 r. wypłynął z Glasgow do Gdyni.
Po powrocie do Poznania nie został przyjęty do lotnictwa. Podjął pracę w spółdzielni mleczarskiej w Poznaniu na stanowisku księgowego. W latach 1951–1954 był starszym referentem w ekspozyturze wojewódzkiej w Poznaniu Centralnego Zarządu Przemysłu Mleczarskiego. Zmarł 18 czerwca 1960 roku.



Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania